Milieuzone
Antwerpen

Milieuzone Antwerpen

Belangrijk!

Antwerpen heeft een milieuzone: Antwerpen

De havenstad Antwerpen ligt in het noorden van België direct aan de Nederlandse grens en behoort tot het gewest Vlaanderen. Twee van de drie milieuzones bevinden zich in Vlaanderen - Antwerpen en Gent. Antwerpen heeft sinds 01.02.2017 het volledige stadscentrum en een deel van de wijk Linkeroever ingericht als een lage-emissiezone (LEZ). Tot een verscherping van de LEZ werd in verschillende fasen besloten.

Naam van de milieuzone: Milieuzone Antwerpen - België

Milieuzone geldig sinds: 01-02-2017

Soort milieuzone: Altijd geldig, 00:00-24:00 uur

Rijverboden (tijdelijk): Momenteel niet bekend

Rijverboden (vast): Voertuigklasse: auto's, campers (M1), bussen (M2, M3), bestelwagens (N1), vrachtwagens (N2, N3)
Type brandstof: benzine, diesel, LPG, CNG
Euronorm: 0-1 (benzine, LPG, CNG), 0-4 (diesel)
Milieusticker/registratie/aanvraag: Toegang alleen met registratie (Land van registratie: alle behalve België, Nederland)

Boetes: 150-350 €

Gebied van de milieuzone: De gehele binnenstad en een deel van de wijk Linkeroever (tussen de E17, de park & ride Linkeroever en het Sint-Annabos) zal deel zijn van de milieuzone. De milieuzone strekt zich uit over 20km², waarin ca. 200.000 mensen wonen.

Contact met milieuzone en uitzonderingen: Stadt Antwerpen, Stadsontwikkeling, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, Belgien; info@stad.antwerpen.be

Uitzonderingen: Brandweer, Politieauto en Ambulance

Antwerpen/Gent

Om de milieuzone te kunnen betreden, heeft elk betrokken voertuig een geldige registratie nodig. Anders is een boete van 150 euro tot 350 euro te verwachten.

Het begin en het einde van de milieuzones zijn gemarkeerd met borden. Dit toont een rode cirkel als een verbodsbord met een voertuig dat uitstoot veroorzaakt. Wie er precies mag binnenkomen of niet, is niet te zien aan het bordje.


In onze Green-Zones App hebben we een gedetailleerde kaart van elke milieuzone. Zo kunt u gemakkelijk de grenzen zien en boetes vermijden.

Er zijn in totaal 3 milieuzones in België: Antwerpen, Brussel en Gent.


In onze Green-Zones App hebben we alle milieuzones in Europa verzameld en duidelijk gepresenteerd.

Het is goed om te weten...

Alle actuele rijverboden en verdere informatie vindt u in onze Green-Zones App.


Slechte luchtkwaliteit in de EU - zwevende deeltjes zijn dodelijk

Luchtvervuiling is een ernstig probleem dat de gezondheid van miljoenen mensen in de Europese Unie in gevaar brengt. Volgens een nieuwe studie van het Europees Milieuagentschap sterven jaarlijks bijna 240.000 Europeanen als gevolg van zwevende deeltjes, ozon en stikstofdioxide in de lucht. Deze alarmerende cijfers tonen aan dat de luchtkwaliteit in Europa ver verwijderd is van de niveaus die worden aanbevolen door de Wereldgezondheidsorganisatie.


Brussel stelt rijverbod diesel twee jaar uit

De geplande invoering van nieuwe rijverboden voor dieselauto's met Euro 5-motoren en benzineauto's met Euro 2-motoren is uitgesteld tot januari 2027. De oorspronkelijke plannen zouden gevolgen hebben gehad voor duizenden voertuigen. Het uitstel stuitte op verzet van de groene partijen Ecolo, Groen en Défi, terwijl de meerderheid van het parlement het uitstel steunde.


Lage-emissiezone 3 in Göteborg: bussen zijn vrijgesteld

De invoering van lage-emissiezones is een veelbesproken onderwerp in Zweden, met name de invoering van lage-emissiezone 3, die bepaalde voertuigen uitsluit van bepaalde delen van de stad. In Göteborg en Stockholm verschillen de politieke besluitvormers van mening over de manier waarop deze lage-emissiezone moet worden ingevoerd. Terwijl Stockholm alle voertuigen in de lage-emissiezone wil opnemen, heeft Göteborg besloten om bussen van deze regeling uit te sluiten.


ZFE in Lyon - frustraties nemen toe en vakmensen bereiken hun grenzen

Emmanuel Cuet, een ambachtsman uit Lyon, wordt geconfronteerd met grote uitdagingen en frustraties. Zijn woede werd nog verder aangewakkerd toen hij onlangs een boete kreeg voor het niet naleven van de ZFE. Deze boete valt hem bijzonder zwaar, omdat hij al te maken heeft met veel moeilijkheden in zijn beroep. Als timmerman en slotenmaker bij Ateliers Charignon in Couzon-au-Mont-d'Or voelt hij zich oneerlijk behandeld en vindt hij de maatregelen te snel en onvoldoende.


Privileges voor elektrische auto's om de vraag te vergroten - nuttig of een belemmering?

BMW's directielid voor Productie Milan Nedeljkovic stelde onlangs voor om elektrische auto's in het wegverkeer te bevoordelen om de vraag te stimuleren. Dit idee heeft zowel voorstanders als critici aangetrokken. Terwijl sommigen het zien als een noodzakelijke stap om elektromobiliteit te bevorderen, waarschuwen anderen voor mogelijke negatieve effecten op het verkeer en de gelijke behandeling van alle weggebruikers.


Salzburg - Waterstofbussen in het openbaar vervoer

Salzburg staat op het punt een revolutie in het openbaar vervoer te beleven - de introductie van waterstofbussen als onderdeel van het ZEMoS-project. De Salzburg Transport Association en Salzburg AG onderzoeken de efficiëntie van batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische technologieën om de beste oplossing voor emissievrije mobiliteit te vinden.


2025 - het jaar van de lage-emissiezones in Nederland?

De invoering van nieuwe lage-emissiezones in Nederland zorgt voor discussie en onzekerheid onder automobilisten. Volgend jaar worden 15 nieuwe lage-emissiezones ingevoerd, maar deze zullen in eerste instantie alleen gelden voor bedrijfsvoertuigen. Dit betekent dat automobilisten niet bang hoeven te zijn voor beperkingen bij het binnenrijden van deze zones.


De controversiële lage-emissiezone in Londen heeft effect

De vervuiling door fijnstof is in Londen met 22 procent gedaald sinds de invoering van de controversiële lage-emissiezone. De maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren hebben geleid tot een aanzienlijke vermindering van de uitstoot. Mensen ademen schonere lucht in en er zijn minder vervuilende voertuigen op de weg.