Naam van de milieuzone: Milieuzone Wallonië - België
Milieuzone geldig vanaf: 01-01-2026
Soort milieuzone: permanent geldig
Rijverboden (tijdelijk): Momenteel niet bekend
Rijverboden (vast): Voertuigklasse: personenauto, camper (M1)
Brandstofsoort: diesel, benzine, LPG, CNG
Euro-norm: 0-3
Boetes: 150-350 €
Gebied van de milieuzone: De zone betreft het gehele Waalse Gewest.
Contact met milieuzone en uitzonderingen: Momenteel niet bekend
Uitzonderingen: Brandweer, Militair, Politieauto, Invalidenvoertuig (Registratie/aanvraag noodzakelijk), Ziekenvervoer (Registratie/aanvraag noodzakelijk), Oldtimer ouder dan 30 jaar (Registratie/aanvraag noodzakelijk) en Ambulance
Wat is een milieuzone (LEZ/ZFE/ZBE)?
Een milieuzone is een specifiek gebied in een stad of regio dat wordt beschermd door voorschriften en beperkingen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Deze zones worden gewoonlijk ingesteld om de uitstoot van verontreinigende stoffen zoals stikstofoxiden en deeltjes, die verantwoordelijk zijn voor de slechte luchtkwaliteit in veel steden, te verminderen.
In deze zones gelden bepaalde regels voor de toegang van voertuigen op basis van voertuigemissies. Dit kan de invoering omvatten van rijverboden voor bepaalde typen voertuigen, zoals oudere dieselvoertuigen, of de verplichting om een milieukeurmerk voor voertuigen in te voeren. Dit label, dat op het voertuig moet worden aangebracht, bevestigt dat het voertuig voldoet aan de geldende emissievoorschriften en dus gerechtigd is in de milieuzone te rijden.
De invoering van lage-emissiezones heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering van de luchtkwaliteit in veel steden. Geconstateerd is dat de uitstoot van stikstofoxiden en zwevende deeltjes in deze zones is verminderd, waardoor de gezondheid van de bewoners is verbeterd. Ook het aantal aandoeningen van de luchtwegen en hart- en vaatziekten nam af.
Het is echter niet alleen de invoering van milieuzones die tot een verbetering van de luchtkwaliteit kan leiden. Er moeten verdere maatregelen worden genomen om de emissies in het algemeen te verminderen. Dit omvat bijvoorbeeld het bevorderen van elektrische mobiliteit, het verhogen van de energie-efficiëntie en het creëren van alternatieve vervoermiddelen zoals fietsen en openbaar vervoer.
Milieuzones zijn een belangrijk instrument om de luchtkwaliteit in steden en regio's te verbeteren en het effect van luchtverontreiniging op de gezondheid van de bewoners te verminderen. Ze worden in veel Europese landen gebruikt en blijken een positief effect te hebben op de luchtkwaliteit.
Milieuzones zijn in andere landen ook bekend als Environmental Zones, Clean Air Zones (Engeland), Miljøzone (Denemarken), Miljözon (Zweden), Lavutslippssone (Noorwegen), Alacsony Kibocsátási Övezet (Hongarije), Zona ambientale (Italië), Umweltzonen (Duitsland), Milieuzones (Nederland), ZFE - Zone à Faibles Émissions (Frankrijk) en Lage-emissiezone (België), ZBE - Zona de baixes emissiones (Spanje).
Winterzone: Er zijn milieuzones die alleen in het seizoen actief zijn of voor bepaalde maanden strengere regels hebben. Dit betekent dat deze zones bijvoorbeeld actief zijn van 15 september tot 15 april van het volgende jaar. Buiten deze periode zijn er geen of minder strenge rijbeperkingen en kunt u vrij rijden. Een land met veel winterzones is Italië.
Heb ik een badge of registratie nodig?
Nee. Hier hoeft u geen sticker te kopen of een registratie aan te vragen. Je hoeft alleen maar de regels van binnenkomst te volgen.
Onze Green-Zones App helpt u om boetes te voorkomen.
Hoe herken ik de milieuzone?
Helaas zijn er geen exacte straatnaamborden bekend. Daarom is het moeilijk om te weten wanneer je je in de milieuzone bevindt.
Onze Green-Zones App helpt u om boetes te voorkomen.
Het is goed om te weten...
Alle actuele rijverboden en verdere informatie vindt u in onze Green-Zones App.
Den Haag: Verbod op conventionele reclame voor verbrandingsmotoren vanaf 2025
De gemeente Den Haag heeft een ingrijpend besluit genomen: Vanaf 1 januari 2025 wordt alle reclame voor auto's met conventionele verbrandingsmotoren verboden. Dit is bedoeld om de overstap naar milieuvriendelijkere alternatieven te bevorderen en een voorbeeld te stellen voor klimaatbescherming.
ZFE in Lyon - frustraties nemen toe en vakmensen bereiken hun grenzen
Emmanuel Cuet, een ambachtsman uit Lyon, wordt geconfronteerd met grote uitdagingen en frustraties. Zijn woede werd nog verder aangewakkerd toen hij onlangs een boete kreeg voor het niet naleven van de ZFE. Deze boete valt hem bijzonder zwaar, omdat hij al te maken heeft met veel moeilijkheden in zijn beroep. Als timmerman en slotenmaker bij Ateliers Charignon in Couzon-au-Mont-d'Or voelt hij zich oneerlijk behandeld en vindt hij de maatregelen te snel en onvoldoende.
Privileges voor elektrische auto's om de vraag te vergroten - nuttig of een belemmering?
BMW's directielid voor Productie Milan Nedeljkovic stelde onlangs voor om elektrische auto's in het wegverkeer te bevoordelen om de vraag te stimuleren. Dit idee heeft zowel voorstanders als critici aangetrokken. Terwijl sommigen het zien als een noodzakelijke stap om elektromobiliteit te bevorderen, waarschuwen anderen voor mogelijke negatieve effecten op het verkeer en de gelijke behandeling van alle weggebruikers.
Vuurwerk - steeds meer zorgen over deeltjesvervuiling
Vuurwerk is een integraal onderdeel van veel feesten en is geliefd bij mensen over de hele wereld. Een nieuw onderzoek uit New York heeft echter alarmerende bevindingen onthuld over vuurwerk en deeltjesvervuiling die een schaduw kunnen werpen over de festiviteiten.
Salzburg - Waterstofbussen in het openbaar vervoer
Salzburg staat op het punt een revolutie in het openbaar vervoer te beleven - de introductie van waterstofbussen als onderdeel van het ZEMoS-project. De Salzburg Transport Association en Salzburg AG onderzoeken de efficiëntie van batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische technologieën om de beste oplossing voor emissievrije mobiliteit te vinden.
2025 - het jaar van de lage-emissiezones in Nederland?
De invoering van nieuwe lage-emissiezones in Nederland zorgt voor discussie en onzekerheid onder automobilisten. Volgend jaar worden 15 nieuwe lage-emissiezones ingevoerd, maar deze zullen in eerste instantie alleen gelden voor bedrijfsvoertuigen. Dit betekent dat automobilisten niet bang hoeven te zijn voor beperkingen bij het binnenrijden van deze zones.
De controversiële lage-emissiezone in Londen heeft effect
De vervuiling door fijnstof is in Londen met 22 procent gedaald sinds de invoering van de controversiële lage-emissiezone. De maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren hebben geleid tot een aanzienlijke vermindering van de uitstoot. Mensen ademen schonere lucht in en er zijn minder vervuilende voertuigen op de weg.
Is het EU-verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 onwettig?
Een nieuw juridisch advies heeft het geplande verbod op verbrandingsmotoren in de EU vanaf 2035 als onwettig bestempeld. Professor Martin Kment van de Universiteit van Augsburg stelt dat de CO2-vlootverordening, die de CO2-uitstoot in de EU reguleert, in strijd is met de EU-wetgeving. Dit zou kunnen betekenen dat de plannen van de EU om volledig elektrische voertuigen te introduceren in de toekomst in gevaar komen.
Parijs - Nieuwe lage-emissiezone sluit nu iedereen uit!
Parijs is een ware jungle van lage-emissiezones. Met de invoering van de nieuwe verkeersluwe zone (ZTL) in het hart van de hoofdstad in oktober 2024 wordt de lijst met beperkingen voor automobilisten nog langer. Er zijn al ZFE, ZPA en ZPA-Transit, die het verkeer in de stad moeten regelen. Maar wie zal ze kunnen doorzien?
Het milieulabyrint van Europa: een reis langs milieuzones, stickers en vignetten
Europa is een continent met diverse landschappen, culturen en talen, maar ook met een veelheid aan milieuzones en voorschriften voor automobilisten. Wie deze zomer met de auto door Europa reist, ontdekt al snel dat het niet zo eenvoudig is om de verschillende milieustickers en -vignetten bij te houden.